تاثیر هوشمندسازی (هوش تجاری) بر تصمیم‌گیری و عملکرد شرکت‌های توزیع نیروی برق طرح فهام

تاثیر هوشمندسازی (هوش تجاری) بر تصمیم‌گیری و عملکرد شرکت‌های توزیع نیروی برق طرح فهام

مقدمه

با افزایش سرعت تغییرات و رشد روز افزون داده‌ها و اطلاعات در دنیای کنونی، نیاز سازمان‌ها بیش از پیش به سیستم‌های مبتنی بر تکنولوژی و فناوری‌های نوین هوش تجاری (BI: Business Intelligence) احساس می‌شود تا بدین‌وسیله بتوانند تصمیمات استراتژیک و عملیاتی کارآمد و اثربخش را به‌موقع اتخاذ نمایند و عملکرد را بهبود بخشند.

هوش تجاری با تسهیل فرایند تبدیل داده‌های پراکنده به انبوه اطلاعات معنادار و دانش تصمیم‌گیری و با ایجاد داشبوردهای مدیریتی دیجیتال بر پایه اطلاعات و داده‌های با کیفیت تاثیر مهمی در کیفیت تصمیمات و در نهایت عملکرد سازمانی داشته و امروزه جزء لاینفک نظام تصمیم‌گیری برای سازمان‌ها محسوب می‌گردد.

استفاده از هوش تجاری و پیاده‌سازی و اجرای موفق آن مبتنی بر اطلاعات با کیفیت و اطمینان از صحت و دقت آن، در سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری می‌توان فرآیندها و عملیات مختلف را بهبود بخشیده و بصورت مستمر بر عملکرد آنها افزود و همچنین عملکردی هوشمندانه در محیط پیچیده و پویای امروز در بازارهای جهانی در مقابل مشتریان و رقبا داشت.

هوش تجاری

هوش تجاری یک مفهوم دوبعدی از “یکپارچگی داده‌ها” و “قابلیت تحلیل” است. هدف یکپارچه‌سازی داده‌ها ترکیب و ارائه یک دید واحد از داده‌های ساکن در منابع مختلف است، در حالی که تحلیل، توانایی مربوط به استقرار موثر روش‌های تحلیلی برای تبدیل داده‌های کسب‌وکار به دانش تصمیم‌گیری ارزشمند است. سیستم هوش‌تجاری قابلیت رسیدگی به مقدار زیادی از داده‌های ساختار یافته و بعضاً بدون ساختار را برای کمک به شناخت و توسعه و ساخت فرصت‌های کسب‌وکار استراتژیک دارد. هدف هوش تجاری تفسیر آسان این حجم از داده است. سیستم هوش تجاری، دیدگاهی از گذشته، حال و پیش‌بینی آینده فعالیت‌های کسب‌وکار ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند سطوح گسترده‌ای از تصمیمات کسب‌وکار از سطح عملیاتی تا استراتژیک را پشتیبانی نماید.

این سیستم‌ها، بر تجزیه و تحلیل پیشرفته متکی است؛ شامل تکنیک‌هایی مانند داده و متن کاوی، پیش‌بینی، تجسم، یادگیری ماشینی، تحلیل شبکه، شبکه‌های عصبی و نمودار تجزیه و تحلیل برای به دست آوردن بینش تجاری در مورد رقابت، بازار، محصولات و فرآیندها می‌شود.

دلایل نیاز به استقرار و به کارگیری هوش تجاری در شرکت‌ها:

  • انجام تجزیه و تحلیل در جهت کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بهتر
  • پیش‌بینی رفتار مشتریان و تقاضای بازار مبتنی بر تحلیل اصولی روندها و الگوها
  • پیشبرد اهداف اساسی سازمان مانند کاهش هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری، توسعه محصول، توسعه خدمات و افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایش درآمدها و غیره ارائه اطلاعات تحلیلی در قالب داشبوردهای گرافیکی که به نسبت گزارشات متنی از کارایی و اثربخشی مضاعفی برخوردار است.
  • انجام تحلیل‌های چند بعدی روی شاخص‌های کلیدی عملکرد سازمان.

هوش تجاری و تصمیم‌گیری

سیستم‌های هوش تجاری به تولید گزارش‌های آموزنده کمک کرده و مدیریت عملکرد تجاری فعال را با اطلاعات داخلی و خارجی بیشتر توانمند می‌کند، مدیران به شهود کمتری در قضاوت کردن نیاز دارند، بنابراین کیفیت تصمیم‌گیری افزایش یافته و ریسک مرتبط با شرکت کاهش می‌یابد.

هوش تجاری و عملکرد

کاربرد هوش تجاری در سطح استراتژیک را می‌توان به نوعی برای کمک به افزایش کارایی کلی سازمان و بهینه‌سازی فرآیندها در کنار یکدیگر، در نظر گرفت. این سیستم‌ها روی برخی ویژگی‌های مهم مالی و سایر پارامترهای مهم دیگر در افزایش کارایی سازمان متمرکز می‌شوند. هوشمندی کسب و کار که شامل فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی از جمله اینترنت، بیگ‌دیتا و هوش مصنوعی است، تاثیر معناداری بر کیفیت تصمیم‌گیری و سرعت تصمیم‌گیری سازمان‌ها دارد. افزایش سرعت تصمیم‌گیری توسط ابزارهای هوش تجاری ، عملکرد سازمان را بهبود می‌دهد…

 

نویسنده: سمیه حیدری
ناشر: سیزدهمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی – آذرماه 1402- پژوهشگاه نیرو، تهران

دانلود متن کامل این مقاله